ORÄTTVISA

Vad är orättvisa?

Ordet orättvisa betyder orättvishandling mot någon, partiskhet eller oförrätt. Man kan säga Brist på rättvisa.

Det är mycket diskussion om orättvisa. Det kan gälla allt möjligt, t.ex. det kan handla om hur man kan bli orättvis behandlad av sin arbetsgivare, kolleger, sina barn eller sin kära make/maka o.s.v.

Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson tycker att det orättvis att Vi muslimer lever i detta land och att vi. "Muslimerna är Sveriges största utländska hot" Läs mer på http://hd.se/kultur/blogg/2009/10/19/sd-framlingsfientlighet-och-hat-mot-muslimer/

Jag säger inte att Vi, människor är änglar utan det finns alltid den som är god och den som är mindre god. Varje individ får med sig under åren massor av kunskapar och erfarenheter i sitt bagage från uppväxten och barndomen.  Därför hänger våra beteende i vuxen dom i hopp med barndomen och uppväxten.   

Var är rättvisan?

När en med utländsk bakgrund pratar om ORÄTTVISA så får man en samma
kommentar varje gång; Du är för känslig, se positivt på saker och ting, Du
reagerar fel på saker p.g.a. språket o.s.v.

Jag kan ge konkreta subjektiva exemplar om orättvisa

1. Jag börjar med min äldsta son. D. han började jobba och försörja sig själv
redan när han var 16 år gammal. En duktig pojke som gick ut från gymnasiet med
otroligt bra betyg, teknik linje, pluggade på högskolan till nätverkstekniker
och sedan pluggade han löneadministrativ och bokföring. Han jobbade natt på
McDonalds och dag på hemtjänsten och pluggade samtidigt

Vad fick han för jobba?
Han fick inte mer än att jobba på bensinmack på ett slitande sätt för att kunna
försörja sig själv utan att behöva ta bidrag eller låna från någon. Han skötar
sig väldigt bra.
Före året fick han jobb i några månader som Guide/reseledare i Egypten vilket
han var väldigt intresserad av men inte hans tjej så kom de hem till Sverige
och började kämpa igen.

Han fick en prov anställning i sex månader på en stor bank. Han var duktig och
skötsam med bevis men ändå var hans chef inte säker upp till 110 % om ”han
skulle få fortsätta eller inte” Vist är det löjligt?

2. Min Dotter, N. hon gick ut från gymnasiet, turism linje med ett bra betyg
och började jobba på ett kafé redan när hon var elev på första ringen. Hon har
kämpat dubbelt så mycket som någon annan, hon bär på slöja vilket är väldigt
svårt och tufft att få jobb. Hon skickar och skickar på sina ansökningar men
inget resultat. Idag kom hon hem och grätt, hon sa att hon har aldrig känt sig lika kränkt som idag. En av sakerna som gjorde henne ledsen var att de lediga pass delats inte rättvist mellan timmisarna utan den som har kontakt fick alla pass som faller under Jul och Ny år. Alltså min dotter fick inte en enda dag som hon kan ge möjlighet att få betalt för stor helg OB  

Vad fick hon för jobba?

I ett stort kök och detta är hon glad för. Hon blev bokad i flera pass under november månad men blev avbokad p.g.a. en annan ny anställd ska få de tiderna, den nya anställde har kontakt med en fast anställd på arbetsplatsen.


3.   
Min 17 årig, H. går på andra ringen på gymnasiet. Han har fått jobba under fyra veckor på en Vårdcentral under sommar lovet som receptionist m.m. Han var väldigt lyckligt och glad över det, skötte sitt jobb väldigt bra och var mycket omtyckt av medarbetarna där han jobbade.

Lång tid innan Svin Influensa vaccinations period anmälde han sitt intresse att jobba men han fick inte en enda dag medan alla andra medarbetarens ungdomar fick komma och jobba med inte ett enda pass för honom. Det är så självklart chef Sjuksköterskans dotter som fick de mesta pass och resten delades till de andra.  RÄTTVIST?

 

4.    Nu ska berätta lite om mig. Jag är högskoleutbildad från hemlandet och färdig utbildad som USK i Sverige sedan år 2000. Jag är arbetslös sedan år 2007 och sen dess jobbar på en samma arbetsplats i två år och 5 månader som timanställd. Jag trivs bra där men det hjälper inte att det händer och skär saker vad gäller orättvisa.

Före året lovades jag jobba under en viss period och detta kom vi överens om några månader innan sommaren. Plösligt blev jag avbokad på tre veckor utan att få ett öre i ersättning.

Alla vet att en tim anställd har all rätt till ersättning från sin arbetsgivare om den anställde var bokad redan i två veckor i förväg och blir avbokad på efteråt.

Före veckan var jag bokad i förväg så jag kom till jobbet med glädje som vanligt. Denna morgon sade Chef sköterska framför mina kollegor; Ge Henne jobb annars skickar jag hem henne om hon inte har något att göra, upprepat i två gånger samma dag. Det var inte mitt fel att ledningen inte hade riktig koll på bemanningen och behovet.  

Jag tog kontakt med den högsta chefen och bett honom artigt att tänka på mig om det ska komma möjlighet att få någon form anställning eftersom min a-kassa ersättnings dagar börjar ta slut. Jag fick svar att det inte fanns något just nu men jag fick råd av honom att ta kontakt med min kontakt person i Kommunen. Jag blev fundersam om vad han menade så frågade jag om vad det han menar och fick svaret; har du inte socialt bidrag? Jag förklarade för honom att jag klarar mig på min egen hand utan någon form bidrag och jag vill ha jobb och bidrag.

Jag vill inte berätta om hur vi blir behandlad eller bemöt annars det tar otroligt mycket plats att berätta om.

Det sårar och gör otroligt mycket ont i skälen när man blir orättvis behandlad men trotts allt detta så båda jag och mina barn är positiva och glada och försöker så gott det går göra det bästa vi kan bjuda på.

Min fråga är var är den rättvisa? Vad tycker Ni?


Kommentarer
Postat av: J



Läs detta .



http://hd.se/kultur/blogg/2009/10/19/sd-framlingsfientlighet-och-hat-mot-muslimer/



J

2009-11-05 @ 14:02:57
Postat av: DG

Shit alltså du har rätt

2009-11-05 @ 16:46:32
URL: http://dergham.blogg.se/
Postat av: Linda - det handlar om helheten

tack gumms. =) jag är för trött just nu, för att orka tänka igenom ditt inlägg, men jag förmodar att detta är väldigt intressant. Kollar upp det imorn! ;) puss o kram

2009-11-05 @ 21:12:09
URL: http://lindapyykkonen.blogg.se/
Postat av: Linda - det handlar om helheten

tack hjärtevännen. Sov gott du med. kramar!

2009-11-05 @ 21:15:50
URL: http://lindapyykkonen.blogg.se/
Postat av: Mayth

Livet är inte rättvist

Vi måste kämpa och ta våra rättigheter

Utbildning det viktigaste i livet genom utbildning och vi tar alla de rättigheter

لا اعرف ماذا تصدره هذه الحبال الصوتية المحروقة

من كلمات

لكنني تعذبت من انتضاركي الطويل

كأنه ليل اسود كليالي السويد الشتوية

وحتى في انتضاركي سوف اكتب شعرا



2009-11-05 @ 23:01:59
Postat av: Anonym

Hej :)

Jag har nu igång en hel del tävlingar och det kommer in nya hela tin.

Kanske något som just du skull vinna eller något att ge bort till någon utav dina nära & kära.

Passar ju perfekt nu när det är snart jul också och det är dags att inhandla julklappar.



Var gärna med :)

http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du ej intresserad ber jag om ursäkt och då är det bara ta bort den hära kommentaren :)



Ha det bra//M

2009-11-06 @ 02:29:21
Postat av: Nanna

jag håller fullständigt med dig, det värsta av allt är skälen som slits i trasor och sedan när du går till läkaren för ett besvär får du i svar att det är psyket som orsakar dina besvär. hur kan man ha ett bra psyke om själen tärs och krossas av all orättvisa?? till dig Mayth vill jag säga: Läs inlägget så ser du att DG har utbildning och N har utbildning, Mayth det är orättvisa när någon med namnet Nanna får arbetsintervju men med namnet Nariman inte får det fastän det var samma CV som skickats in. det är ortättvist att så fort en arbetsgivare ser eller får höra att den arbetssökande till jobbet bär på slöja säger till dig rakt i ansiktet att de INTE kan anställa någon mes slöja. TYVÄRR ser arbetsgivaren inte individen utan utseendet är det som gäller.. tack för detta inlägg kära Bushra

2009-11-06 @ 07:50:33
URL: http://bushbush.blogg.se/
Postat av: DG

Du har lätt den bästa bloggen i hela Sverige

2009-11-06 @ 17:38:50
URL: http://dergham.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0