10:e Aashura

Aashura eller 'āshūrā (arabiska: عاشوراء ), ”den tionde”, är först och främst en stor religiös högtid för shiitiska muslimer. Den firas till påminnelse av martyren Husayns död. Den tionde muharram år 680 vid slaget vid Karbala försökte Alis son Al-Husayn göra uppror mot det umayadiska väldet och kalifen Yazid I. Slaget slutade med Husayns död och har blivit symbol för martyrskapet.
 
Igår var det den 10:e Aashura ennligt den muslimska kalender så Vi, jag och min dotter lagade mat för Imam Housseins själ.
Imam Hussein är en symbol för rättvisa,
 
Fiska nnan grägddningen
 Färdigt....
 Lammframdel med pressade vitlök och hackade koriander...
 Min dotter lagade Kima och ris med Saffran
Rispudding med saffran och smördeg påfylld med nötter och honung fixade min dotter
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0